Policjanci każdego dnia pracuje nad bezpieczeństwem seniorów powiatu kolskiego. Wszystko po to, aby czuli się bezpiecznie w domu, na ulicy, będąc na spacerze z najbliższymi czy znajomymi. Seniorzy wymagają wyjątkowej troski i zainteresowania nie tylko ze strony najbliższych. Biorąc pod uwagę co chwilę powtarzające się przypadki oszustw dokonywanych na szkodę starszych osób oraz liczne usiłowania wyrządzenia im krzywdy, warto stale edukować seniorów i przypominać im o koniecznych środkach ostrożności w kontaktach z osobami, których nie znają. Taki właśnie cel mają działania profilaktyczne „Seniorze, nie daj się oszukać!”, prowadzone przez kolskich policjantów.
Wczoraj, tj. 25 lutego br., w Kłodawie, odbyło się spotkanie policjanta asp. Mariusza Rumiejowskiego i Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów z seniorami Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Funkcjonariusz zaprezentował krótkie filmy profilaktyczne przedstawiające zaaranżowane scenki, w których przestępcy próbowali okraść lub oszukać osoby starsze. Następnie omówił zasady, jakimi należy się kierować, aby uniknąć zagrożeń związanych z działaniem oszustów próbujących wyłudzić pieniądze i kosztowności. Policjant ostrzegał przed wpuszczaniem do domu obcych i instruował, jak należy potwierdzać wiarygodność osób podających się za monterów, opiekunów społecznych, czy urzędników oferujących pomoc finansową. Tłumaczył także, jak postępować w sytuacji jakiegokolwiek zagrożenia, a co najważniejsze, gdzie szukać pomocy, gdy stanie się coś złego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Urszula Pękacz przytoczyła problemy, z jakimi najczęściej zgłaszają się do niej osoby starsze. Dotyczą one przede wszystkim zawierania niekorzystnych dla klienta umów. Podała przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych oraz wskazała sposoby ich unikania. Ostrzegała, iż zdarzają się sytuacje, gdy do naszego domu puka przedstawiciel, na przykład firmy telekomunikacyjnej, twierdząc, że chodzi o przedłużenie umowy, a okazuje się, że w efekcie podpisania dokumentów dochodzi do podpisania zupełnie nowej umowy, z nową firmą. Omówiła także problemy związane z zawieraniem umów podczas pokazów naczyń czy pościeli. Poinformowała, że takie umowy można wypowiedzieć w ciągu czternastu dni. Po upływie tego terminu zaczynają się kłopoty, jednak nawet w takim przypadku można zgłosić się do rzecznika, który doradzi, co w takiej sytuacji należy zrobić.
Zatem policjanci po raz kolejny przypominają i przestrzegają!
Należy zachować szczególną czujność w kontaktach z obcymi osobami, dzwoniącymi pod numer naszego telefonu, wypytującymi o nasze sprawy osobiste czy finansowe. Policjanci nigdy nie wykonują takich telefonów ani nie odbierają osobiście żadnych pieniędzy! Po rozmowie telefonicznej, której przebieg wyda się podejrzany, powinniśmy jak najszybciej poinformować o tym fakcie policję. Powinniśmy również być ostrożnym w kontaktach z osobami odwiedzającymi nasz dom czy mieszkanie. Tylko rozsądek i rozwaga mogą uchronić przed staniem się ofiarą naciągaczy. W przypadku pojawienia się przed naszymi drzwiami osób podających się za hydraulików czy administratorów warto wiedzieć, czy rzeczywiście taka wizyta była zaplanowana. Sprawdźmy to, zadzwońmy do administratora budynku lub do firmy, która ma dokonać przeglądu czy naprawy usterki. Postarajmy się zapamiętać również, jak wyglądały takie osoby, w co były ubrane, jak się przedstawiały. Przyjechały samochodem czy przyszły pieszo? Te informacje pozwolą szybciej zidentyfikować i zatrzymać oszustów. Warto również, aby poprosić o pomoc osoby najbliższe, sąsiadów czy rodzinę. Ich obecność sprawi, że poczujemy się pewniej i bezpieczniej, a w razie ewentualnego niebezpieczeństwa nie będziemy sami.
źródło i zdjęcie: KPP w Kole