Zalogował się i stracił kilka tysięcy złotych!

0
321

Do Komendy Powiatowej Policji w Kole, wczoraj, tj. 25 marca br., przyszedł mężczyzna, który powiadomił, że padł ofiarą oszustwa. Na numer swojego telefonu komórkowego otrzymał SMS-a, że ma wpłacić niewielką kwotę, 2,31 zł, tytułem zaległej opłaty za usługi telekomunikacyjne. Jeśli tego nie zrobi, numer jego telefonu zostanie zablokowany. W wiadomości znajdował się link, poprzez który mężczyzna zalogował się do swojego banku i dokonał wskazanej płatności. Następnego dnia zorientował się jednak, że z jego konta bankowego zniknęło kilka tysięcy złotych.

Pokrzywdzony nie wiedział, że padł ofiarą tzw. phishingu. To nowa metoda stosowana przez oszustów. Polega na tym, że użytkownik telefonu otrzymuje wiadomość SMS z informacją, że musi dopłacić drobną kwotę pieniędzy. Treść dotyczy zwykle zamówienia, zapłaty za przesyłkę, paczkę itp. Wiadomość na końcu zawiera link, który przekierowuje na fikcyjną stronę banku, przelewów czy doładowania. Oszuści nie wiedzą do kogo wysyłają te SMS-y. Nie wiedzą też, czy użytkownik zareaguje. Na tym właśnie polega phishing. A skorzystanie z fałszywej strony, łudząco podobnej do prawdziwej strony banku i dokonanie za jej pośrednictwem przelewu, w rzeczywistości sprawia, że udostępniamy oszustowi dane, hasła i loginy.

To z kolei ma fatalne skutki.  Finał jest zwykle utratą środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym,. Zdarzają się też zaciągnięcia kredytów. Jeżeli więc dostałeś podobnego SMS-a, nie klikaj i nie reaguj. Jeśli jednak zrobiłeś przelew, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i powiadom stróżów prawa.

źródło: KPP w Kole