Wszystko, co trzeba wiedzieć o oponach letnich

1
115
Zdjęcie

Tegoroczna zima była stosunkowo łagodna, dlatego wielu kierowców jeździło na oponach całorocznych lub zrezygnowało z wymiany ogumienia na to zimowe. Jednak ci, którzy zdecydowali się na zmianę, coraz częściej zadają sobie pytanie, czy najwyższa pora pomyśleć już o zakupie opon letnich. Kiedy dokonać podmiany, co różni je od opon całorocznych i czym się charakteryzują – na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Jak oznaczona jest opona letnia?

Na oponach znajduje się wiele oznaczeń. Za ich pomocą producenci informują użytkowników m.in. o:

 rozmiarze opony,

 indeksie nośności,

 wzmocnieniach,

 dacie i miejscu produkcji,

 indeksie prędkości.

Nie brakuje również danych na temat przeznaczenia opony do konkretnego sezonu. Przyjęło się, że opony zimowe zazwyczaj oznaczane za pomocą ikon z płatkami śniegu (lub symbolem trzech szczytów z płatkiem śniegu w środku) oraz liter M+S (ang. Mud+Snow, czyli błoto i śnieg). Z kolei opony całoroczne wyróżniają się liczbą nacięć na bieżniku większą niż ich letnie odpowiedniki. Warto mieć na uwadze jednak to, że wielu producentów (Bridgestone Poznań, Dunlop, Pirelli) może posługiwać się własnymi oznaczeniami.

Jaką oponę letnią wybrać?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – zależy to od modelu auta oraz naszego budżetu. Na pewno są jednak kwestie, które należy wziąć pod uwagę. Zalicza się do nich m.in.:

 kompatybilność kompletu opon (najlepiej cztery te same modele),

 stan (nowe lub używane),

 typ bieżnika (asymetryczny – do samochodów o dużej mocy, symetryczny – preferowany do aut o niewielkiej mocy),

 klasę (ekonomiczne, średnie, premium – uzależnione od ceny).

Opona letnia – do jakiej temperatury?

Przyjęło się, że do zmiany ogumienia z zimowego na letnie dochodzi najczęściej wtedy, gdy temperatura powietrza wynosi ok. 7°C. Trzeba mieć na uwadze, że nie jest to jedyny czynnik – jeden cieplejszy dzień w lutym czy marcu nie powinien być sygnałem do zmiany. Ważne, by temperatura utrzymywała się co najmniej przez kilka dni (z uwzględnieniem temperatury nocnej) i nie towarzyszyły jej intensywne opady deszczu czy śniegu z deszczem.

Co wybrać: oponę letnią czy całoroczną?

Opony uniwersalne w ostatnim czasie cieszą się bardzo dużą popularnością. Za ich zastosowaniem przemawiają głównie oszczędność i wygoda – raz kupiony komplet wykorzystywany jest aż do zużycia i nie ma konieczności pojawiania się dwa razy do roku u wulkanizatora. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że ten rodzaj ogumienia to tak naprawdę coś pomiędzy oponą zimową a letnią – ma cechy każdej z nich – więc nie w każdej sytuacji w sezonach się sprawdzi. Dodatkowo dość szybko się „ściera”, ze względu na intensywność użycia. Ich wybór powinien być poprzedzony dokładną analizą portfela i warunków, w których najczęściej jeździmy.

Kiedy opona letnia jest zużyta?

Nie należy korzystać z opon, które:

 są wyraźnie uszkodzone,

 mają bieżnik poniżej dopuszczalnego, czyli 1,6 mm,

 mają wybrzuszenia i są zdeformowane,

 mają odkrytą drutówkę,

 są przecięte lub rozdarte.

zdjęcie pochodzi z adobe.stock.com

artykuł promocyjny

Portal okrągłemiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane. Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

1 KOMENTARZ

  1. Ja postawiłem na opony całoroczne. Na prawdę duża wygoda jeżeli chodzi o wymiany. Jeżdżę na Yokohamie 4S AW21 i sprawdza się bardzo dobrze. Bardzo dobrze prowadzi się auto, dobre hamowania, mocno trzymają w zakrętach. Polecam się przerzucić na tego typu opony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here