Jest reakcja odwołanego ze stanowiska dyrektora SP nr 5 Tomasza Ponieckiego w związku z ogłoszonym przez zastępcę burmistrza konkursem na szefa tej szkoły!

0
1091

Z takim pismem, dziś, do wiceburmistrz Koła Elżbiety Modrzejewskiej, wystąpił Tomasz Poniecki, odwołany we wrześniu ze stanowiska dyrektora SP nr 5 przez burmistrza Stanisława Maciaszka. To jego reakcja i jednocześnie komentarz odnośnie poczynań zastępcy włodarza w związku z ogłaszaniem i unieważnianiem konkursu na stanowisko szefa tej szkoły:

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa

Na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym wzywam Panią do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie Zarządzenia Nr OA.0050.189. 2017 Burmistrza Miasta Koła z dnia 7 listopada 2017r. w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Arkadego Fiedlera w Kole.

UZASADNIENIE

Zarządzeniem Nr OA0050.163.2017 Burmistrza Miasta Koła z dnia 18 września 2017 r. zostałem odwołany ze stanowiska Dyrektora Szkoły nr 5 im. Arkadego Fiedlera w Kole, w trybie art. 66 ust 1. pkt 2 ustawy Prawo Oświatowe, gdzie w moim przekonaniu, nie zaistniały przesłanki do zastosowania tegoż przepisu, co potwierdza opinia Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, w ocenie którego nie zaistniała „nagła przyczyna uzasadniająca i wymagająca natychmiastowego działania”, a zatem odwołanie zainteresowanego ze stanowiska dyrektora nie wyczerpuje znamion „przypadku szczególnie uzasadnionego”.

W związku z powyższym, zgodnie z obowiązującym prawem odwołałem się do właściwych sądów tj. Sądu Pracy i Sądu Administracyjnego. Nadmieniam, że w w/w sprawach do organów wojewódzkich pismo złożyli: Związek Nauczycielstwa Polskiego, nauczyciele szkoły i rodzice. Obecnie czekam na rozstrzygnięcia prawne przez wymienione organy. Pani Wiceburmistrz, wiedząc o podjętych krokach prawnych, nie czekając na wyjaśnienie sprawy, ogłosiła w dniu 7 listopada 2017 r. konkurs na dyrektora szkoły, choć ze względu na trwające postępowania nie powinno to mieć miejsca. W podobnej sprawie (Skulsk – powiat Konin) wyroki NSA z 1 lipca 2015 r. Sygnatura akt I OSK 978/15 OSK 977/15 wskazują na naruszenie prawa przez organ prowadzący i stwierdzają, że nie można dowolnie zmieniać dyrektora przed upływem 5-letniej kadencji. Podobnie nie wolno rozpisywać konkursu na to stanowisko zanim procedura odwołania poprzednika nie zostanie ukończona – stwierdził Naczelny Sad Administracyjny. Dlatego też wzywam do natychmiastowego usunięcia naruszenia prawa.”

Udało się nam porozmawiać z Tomaszem Ponieckim. – Będę się odwoływał na drodze proceduralnej, a są wyroki sądów w tej sprawie – powiedział, nawiązując do treści powyżej zacytowanego pisma. – W tamtym tygodniu, za pośrednictwem burmistrza, złożyłem do sądu administracyjnego pismo w sprawie unieważnienia zarządzenia o moim odwołaniu. Oprócz tego złożony został przeze mnie pozew w sądzie pracy o przywrócenie na stanowisko – powiedział Tomasz Poniecki. – W konsekwencji, po uzyskaniu odpowiedzi z urzędu, występuję do sądu administracyjnego, czyli dalej procedura sądowa będzie trwała, i będzie to mój trzeci pozew w tej sprawie – dodał.

Pismo adresowane do wiceburmistrz Elżbiety Modrzejewskiej Tomasz Poniecki skierował również do wiadomości przewodniczącego Rady Miejskiej w Kole, Artura Szafrańskiego.

Przypomnijmy. 2 listopada wiceburmistrz Elżbieta Modrzejewska wydała zarządzenie o ogłoszeniu konkursu na stanowisko dyrektora SP nr 5. Dokument został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej 6 listopada. Następnego dnia, w BIP-ie Urzędu Miejskiego w Kole, pojawiło się kolejne zarządzenie, tym razem jednak unieważniające konkurs. Również 7 listopada, wydane zostało, i podane do wiadomości, kolejne, znów informujące o ogłoszeniu konkursu za szefa kolskiej „piątki”.

Wielokrotnie podejmowaliśmy próby kontaktu z zastępcą włodarza, by dowiedzieć się, co było przyczyną tych działań, ale niestety, pani wiceburmistrz była nieuchwytna.

Jak jednak udało się nam ustalić, bardzo prawdopodobną przyczyną unieważnienia pierwszego konkursu i wydania kolejnego zarządzenia o ogłoszeniu naboru były błędy związane z terminami. Otóż – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 roku w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej – termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia informacji o ogłoszeniu konkursu. Tymczasem zarządzenie z 2 listopada zostało opublikowane dopiero 6 listopada, a termin na składanie ofert upływał 16 listopada, co oznacza, że wymagane 14 dni nie zostało dotrzymane. Ale czy faktycznie taki był powód swoistego zamieszania z zarządzeniami, czy też był on inny, a może przyczyn było więcej, bez rozmowy z panią wiceburmistrz nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić.

Jak potoczą się wydarzenia związane z tą sprawą? Będziemy informować naszych Czytelników.